Gymnázium J.oachima Barranda, Beroun, Talichova 824
Talichova ulice 824, 266 01 Beroun / tel.: 311 623 435, 311 621 232, 799 542 877 / reditelna@gymberoun.cz / IČ: 47558407

Sexta chce také do Parlamentu!

Zatímco 4. A se vypravila do parlamentu jako diváci, sexta to vzala zcela jinou cestou. Připojila se k tradici, kterou založili v loňském roce letošní oktaváni, a vstoupila do přípravného kola soutěže v debatování „Cestou do parlamentu“.

Základem soutěže je naučit se kultivované diskuzi. Řeknete – no a co… Takže, nejprve se podívejte na televizi na některou z politických debat nebo na některé přímé přenosy (a to rozhodně nemám na mysli ty sportovní!).

Abychom uměli opravdu věcně a kultivovaně debatovat, diskutovat, argumentovat, musíme se tomu učit. A sextáni (stejně jako loňští septimáni) se přesvědčili, že to není jen tak.

Soutěž začíná rozdělením debatujících na dvě skupiny, které se posadí proti sobě na vzdálenost dvou mečů (jak je tomu ve Velké Británii). Debatu vede nestranný moderátor, téma je předem určeno, stačí stanovit hlavní pravidlo: „Kdo chce promluvit, vstane a čeká na udělení slova.“ Není snadné vstát jako první, není snadné nemluvit, když nejsem vyzván. A přitom všem porota posuzuje chování, neverbální komunikaci (způsob držení rukou, pohled do očí protihráče – když ti to nejde, dívej se mu na čelo!, způsob sezení, vstávání ze židle…), slova, která volíš, tón, jakým je pronášíš…a další a další detaily. Sedm minut, určených pro jedno téma, uteče, jako nic. A pak proti vyčerpaným debatérům nastoupí porota a rozcupuje je na kousky. (Díky Mariňáku a Banáne!) Poučme se rychle z chyb a zpět k debatě, tentokrát na jiné téma…

Sexta si vyzkoušela tři témata:
Nošení školních uniforem je žádoucí.
Homosexuální páry by měly mít stejná práva jako páry heterosexuální.
Měla by se stanovit jasná hranice, za kterou se již EU nebude rozšiřovat.
Dvě minuty na přípravu … a do boje. Zprvu se diskutuje tak, že každý má právo na svůj názor a hodnotí se aktivita skupiny, způsob argumentace, neverbální komunikace. Tento způsob debaty je ještě snadný. Daleko těžší chvíle přišla s debatou s přesně stanovenými rolemi – družstva si totiž zvolí pozici, kterou budou hájit (či budou proti) bez ohledu na jejich vlastní názory. Jsem členem skupiny, musím prosazovat názor kolektivu, nikoli svůj vlastní. Je to těžší, než se zdá! Ale ruku na srdce, nehájili jste někdy partu svých kamarádů, i když jste věděli, že to nejsou zrovna „vzorňáci“? A co vaši rodiče, nedali by za vás ruko do ohně, i když doma vás nepokládají zrovna za andílky? I váš třídní učitel mnohdy ví své…, ale bojuje za svou třídu jako lev! Takže o sexta si zkusila „hájit názor kolektivu proti své vůli“ a musím říct, že velice úspěšně.

První část „Cesty do parlamentu“ tedy proběhla. Sextáni zjistili, jak na to, a snad i poznali, že právě tahle soutěž je může hodně naučit. Rozhodně se teď budou dívat mnohem kritičtěji na televizní debaty… Teď je čeká „trénink“, aby se v lednu mohli zúčastnit krajského kola v Praze.

Do projektu bylo v loňském roce zapojeno 24 škol ze tří krajů, tento rok se plánuje rozšířit soutěž o dalších 8 škol. Soutěž bude probíhat na úrovni čtyř krajských kol, semifinále a kola finálního. Vítězové se sejdou ve finále, které se bude konat v prostorách Parlamentu ČR.

Držme sextě palce, ať správně vybere desetičlenné družstvo a ať v krajském kole uspěje. Kdyby se jim to náhodou nepodařilo, nevadí, i tak se hodně naučí. Zeptejte se jich, jak se má správně debatovat… bude se vám to hodit!

autor: polednikova / vloženo: lis 17, 2005