Gymnázium J.oachima Barranda, Beroun, Talichova 824
Talichova ulice 824, 266 01 Beroun / tel.: 311 623 435, 311 621 232, 799 542 877 / reditelna@gymberoun.cz / IČ: 47558407

FEL pro středoškoláky – den čtvrtý

Náročný program dvanácti našich studentů na návštěvě ČVUT pokračuje čtvrtým – asi nejnabitějším – dnem. Témata dne byla ve zkratce: signál, multimédia a GSM.

Po krátké organizační schůzce ráno na hotelu se přesunujeme ze vrátnici FEL, kde nás čekají dvě milá překvapení. Jednak opět po dvou dnech nečinnosti jezdí páternoster (nikdo neodolal pokušení jet za „konečnou“) a navíc jsme potkali našeho absolventa ing. Jana Vyhnánka, doktoranda Katedry měření, který nás mimo jiné nasměroval na ROBOSOUTĚŽ pořádanou Katedrou řídící techniky.

Během dne, který jsme téměř celý strávili v Laboratoři přenosu dat, se nám (až na posledního přednášejícího) prezentovali pracovníci Katedry radioelektroniky. Jako první vystoupil ing. Petr Kačmařík, Ph.D. s přednáškou Aplikace teorie signálu v družicové navigaci. V teoretické části se zabýval pojmy signál a šum, jejich měřením a chápáním jejich závislosti na čase i záměnně na frekvenčním spektru. V praktické části předvedl zpracování signálu družicové navigace, výpočty v MATLABu a grafické výstupy pomocí Simulinku.
Hodnocení našich studentů: 69%

Od jedenácti následovala obsáhlá přednáška ing. Františka Runda, Ph.D. o záznamu zvuku. Nejdříve se zabýval pojmem zvuk coby akustickým tlakem a jeho frekvenčním a dynamickým rozsahem. Následoval výlet do historie záznamu zvuku posledních dvou století i s přehráním historicky významných záznamů. V nejobsáhlejší části byly popsány principy záznamu mechanického, magnetického, optického a dalších, což bylo zpestřeno výkladem souvisejících problémů (elektromagnetická indukce, piezoelektrické materiály, hysterezní křivka, vlnová délka laseru optických mechanik, vzorkování, princip logaritmické stupnice dynamického spektra v dB a jiných).
Hodnocení našich studentů: 73%
Tato přednáška byla sice nejdelší, ne však nejméně zajímavá. … nejzajímavější však byla část, ve které nám pan Rund vysvětlil, jak funguje zapisování na CD/CD-R/CD-RW nebo DVD a MiniDisc a jaký je mezi nimi vlastně rozdíl.

Po pauze na oběd pokračovala od čtrnácti hodin ing. Elena Anisimova s projektem GLORIA – mezinárodním sdružením pro zapojení robotických astronomických dalekohledů do gridu umožňujícímu pružně a celosvětově zaznamenávat události na obloze. V konkrétní podobě výstupů zaznamenaných dat nás přednášející seznámila s problémy při jejich zpracování a interpretaci.
Hodnocení našich studentů: 73,17%
Tato přednáška byla dělána spíše jako beseda, ve které s námi přednášející konverzovala a nutila nás odpovídat na její dotazy.
… Rád bych se klidně v budoucnu podíval skrz nějaký ten dalekohled na internetu.

Během další hodiny jsme rozděleni na poloviny navštívili dvě laboratoře s audiovizuálním záznamovým a projekčním zařízením. Berounští nejprve shlédli ukázku ing. Dominka Štorky práce s nástrojem Adobe Audition, se kterým zaznamenal hlas Tobiáše ve zvukotěsné nahrávací buňce a pak jej pomocí několika filtrů editoval. Ukázal rovněž zobrazení zvukových vln tónu modulovaného v celém slyšitelném rozsahu a vysvětloval souvislost barvy tónu a harmonických frekvencí.
Hodnocení našich studentů: 95,42%
Líbilo se mi, jak jsme … měnili různé tvary nahraného hlasu. Zaujaly mě také různé frekvence zvuku, u kterých jsme každý z nás zkoumal, které nejnižší frekvence jsme schopni slyšet.
Velmi vtipné bylo, když jsme pozměňovali nahraný hlas našeho spolužáka ze sexty. Udělali jsme z něj třeba opilce či chlápka na heliu.

V druhé polovině praktických ukázek práce s multimédií nám ing. Jan Bednář v audiovizuálním studiu vysvětloval princip tří konkrétních stereoskopických technologií, vyzkoušeli jsme si pohyb a ostření s robotickým dalekohledem a došlo i na nástin pojmů signal processing, superresolution a high dynamic range.
Hodnocení našich studentů: 94,58%
Mohli jsme zde vidět tři různé 3D televize, z nichž dvě uměly promítat 3D obraz jen pokud máte 3D brýle a pak jedna, která uměla promítat bez brýlí.
… jako třešničku na dortu jsme se pokoušeli špehovat chodce na druhé straně Kulaťáku skrz robotický dalekohled
Jako jeden z mála se tento profesor prakticky nezabýval nějakou odbornou stránkou věci a fungováním práce na jeho oboru. Přednáška tohoto typu byla příjemným zpestřením a oživením dne.

Poslední dnešní přednáška začala se zpožděním zaviněným zdržením z předchozích exkurzí. Ing. Pavel Bezpalec, Ph.D. z Katedry telekomunikační techniky prezentoval technologie telefonie v GSM i VoIP. Vysvětlil pozadí roamingu, identifikaci mobilního přístroje v GSM síti, obsah SIM karty a architekturu sítě Skype. Přednáška se pro zájem studentů protáhla až do 16:45.
Hodnocení našich studentů: 88,7%
Dozvěděl jsem se mnoho zajímavých věcí, např. že pro operátora není směrodatné naše tel. číslo , ale tzv. IMEI
Dostal jsem spoustu informací, které se mi mohou hodit i v případě, že nepůjdu studovat na FEL.

Aktivity dne nicméně nekončí – ihned po přednášce se přesouváme na Letnou a navštěvujeme Národní technické muzeum. Kromě haly s dopravními prostředky se studenti nejvíce zdrželi v nových expozicích o tiskařství a měřících přístrojích a zejména ve druhém patře u expozice stavebnice Merkur s připravenými díly a nářadím na hraní.
Hodnocení našich studentů: 85,27%

Na hotel jsme se vraceli kolem osmé večer.

autor: hamernik / vloženo: bře 13, 2013