Na vážnou hudbu zvesela, aneb Jak jsme si zařvali jako horští trollové
Ano, jako horští trollové – a ještě k tomu norsky! Skladatel E. Grieg totiž nechává ve své, dnes bychom řekli scénické hudbě k dramatu Peer Gynt od H. Ibsena, sbor na scéně skandovat křik rozzuřených trollů, jejichž roli jsme na chvíli převzali my, coby posluchači koncertu pro studenty. Ale raději vše popořadě...
25. října jsme se vydali do pražského Rudolfina, sídla České filharmonie, na komentovaný koncert České studentské filharmonie. Datum se totiž skvěle hodilo do projektových dnů pro 2. ročníky.
Už samotná budova Rudolfina se svými působivými interiéry na člověka dýchne dávnými časy před více než sto dvaceti lety, kdy její otevření od dirigentského pultu slavnostně zahajoval sám Antonín Dvořák a právě vzniklá Česká filharmonie. A nás čekal podobně působivý zážitek, pro mnohé první setkání s velkým orchestrem naživo a docela zblízka – z naší čtvrté řady.
Že se jednalo o setkání milé a možná i překvapivě zábavné, prozradily často rozesmáté, ale i soustředěné obličeje studentů, když jsem se po nich čas od času po očku ohlédla. Oproti očekávání, jak asi koncert vážné hudby vypadá, totiž lektor ČF Petr Kadlec a dirigent Marko Ivanović nabídli neotřelou a svěží formu s mnoha aktivizačními momenty pro publikum. Při úvodním povídání o opeře Tannhäuser od R. Wagnera nám pan dirigent dokonce předvedl zvukové možnosti místních varhan, tedy nástroje obrovského a koncertního (nikoli varhany postarší a kostelní, jak je mnozí známe), což byl další ohromující zážitek.
A jak tuto společenskou a kulturní akci vnímali sami studenti? Podívejme se na jejich konkrétní příspěvky:
(...)
„Všechny skladby byly komentovány a vysvětleny. Byly řečeny náměty, prostředí, ale i děj oper, což nás přiblížilo ke skladbám samotným. Mohli jsme si lépe představit, o čem daná opera je, ale i jak se hlavní postavy cítí a v jakém prostředí se právě nacházejí. Také které hudební nástroje hrají v různých částech skladeb (např. v Tanci kostlivců – chrastění kostí). Při opeře E. Griega jsme se stali sborem, a tak jsme byli její součástí.
Provedení skladeb se nám velice líbilo. Česká studentská filharmonie byla skutečně výborně sladěná a bylo vidět, že jsou velice nadaní a že je to opravdu baví. I těžké části zahráli bez problémů, a proto jsme měli z hudby nezapomenutelný zážitek.
Koncert bychom doporučili těm, kteří mají rádi klasickou hudbu nebo chtějí zkusit něco nového. Nám se velice líbil, a dokonce i některé části skladeb jsme znali. Koncert proto hodnotíme velice kladně a určitě bychom se chtěli zase někdy zúčastnit.” Daniela Jíchová a Irene Dalrymple
“Koncert byl velice dobře zpracovaný, zábavný a ideálně dlouhý. Pan dirigent se snažil i zapojit diváky do zpívání, aby si koncert mohli užít ještě trochu více. Tím, že každou skladbu zahráli nejdříve v kouscích s komentáři a na konec každou skladbu celou, také koncert velice zpestřili. ( … )
Dle našeho názoru byl koncert úžasná kulturní akce a moc jsme si ho užili. Byl zábavnější, než jsme očekávali, což nás hezky překvapilo. Skladby byly dle našeho názoru velice zajímavé a líbilo se nám, že o nich vždy něco řekli, takže jsme věděli, o čem jsou. Pan dirigent byl moc vtipný a udělal koncert ještě zábavnější.
Celkově si myslíme že koncert byl úžasný zážitek, poslechli jsme si nějakou novou hudbu, kterou bychom normálně nikdy neposlouchali, a moc jsme si koncert užili. “ Zatloukal Štěpán, Klárka Spoustová
(...)
“Tento styl koncertu se nám velice líbil. Zazněla zajímavá a krásná hudba tvořena nejrůznějšími nástroji, zároveň jsme se o skladbách něco dozvěděli a v určitých částech jsme se, jako publikum, mohli také zapojit.” (...) Jana Říhová, Kamila Rejchrtová, Iveta Havránková, Linda Pastvová