Gymnázium J.oachima Barranda, Beroun, Talichova 824
Talichova ulice 824, 266 01 Beroun / tel.: 311 623 435, 311 621 232, 799 542 877 / reditelna@gymberoun.cz / IČ: 47558407

Fyzika všemi smysly

Po roční přestávce k nám v úterý 22.listopadu 2022 zavítaly dvě studentky z katedry didaktiky fyziky MFF UK s projektem Fyzika všemi smysly. Jedná se o devadesátiminutové pásmo experimentů plné poznání a zábavy určené studentům třetích ročníků a semináře z fyziky.

Jak název vystoupení napovídá, předváděné pokusy jsou inspirované převážně lidskými smysly. A kde příslušný smysl chybí, tam si ho lze domyslet. Studenti jsou aktivními pomocníky při mnoha demonstracích.

A zde jsou postřehy studentek 7SA Lucie Nejedlé a Anety Smetanové:

  • Zrak - jak je možné, že kamery některých našich telefonů mohou zachytit infračervené záření, zatímco naše oko ne. Zkoumali jsme i různé materiály pod mikroskopem (kůže prstu ruky, houba na tabuli, barevné stránky v učebnici). Viděli jsme, jak magická koule rozsvítila zářivku, a jak funguje Fresnelova čočka.
  • Sluch - zjistili jsme, jak zařídit, aby byla malá hrací skříňka dobře slyšet po rozsáhlé učebně. Zvonkohru jsme pokládali na různé předměty a poslouchali, jak se mění hlasitost podle toho, jak dobře zvukové vlny v předmětu rezonují. Slyšeli jsme zvuk Savartovy sirény. Připomněli jsme si hudební výuku na základní škole hraním společné melodie na různě dlouhé duté trubky.
  • Hmat - vyzkoušeli jsme si, jak velkou sílu stisku ruky máme a zjistili, kteří ze spolužáků jsou nejsilnější. Ti se potom snažili odtrhnou model Magdeburských polokoulí. Nafouknutý balónek položený a zatížený na fakírském lůžku nepraskl. Byla nám předvedena kapalina zvaná Novec, kterou se hasí elektronika. O této takzvané “suché vodě” jsem již četla, ale až dnes jsem dostala příležitost vidět, co svede, a dokonce do ní ponořit prst. Kapalina byla na dotek studená a prst byl ihned po vynoření suchý. 
  • Chuť - tři odvážnější z nás otestovali své chuťové pohárky pitím neznámé obarvené tekutiny (později jsme se dozvěděli, že se jednalo o vývar z červené řepy, který byl ochucen kyselinou citronovou a jedlou sodou). Viděli jsme, jak získat pořádnou pěnu na pivu.
  • Čich - na závěr jsme se dozvěděli, jak funguje indukční vařič. Viděli jsme žárovku, která se rozsvítila na indukční plotně, protože se stala součástí cívky a indukoval se zde proud. To vše se dělo, zatímco se vařila voda v hrnci, který byl položený na papíře, aniž by chytl. 

Přednáška byla plná experimentů a zajímavých faktů, ale i důležitých vysvětlení. Pomohla nám pochopit, jak některé věci, se kterými se setkávám v běžném životě, fungují, a pozitivně ozvláštnila naši výuku. Věřím, že někdo z nás si právě díky této přednášce zjistí více o potenciální kariéře na MatFyzu.

 

Petra Prošková

autor: skodova / vloženo: pro 1, 2022